Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Succes op de nieuwjaarsborrel: 10 tips

29 december 2008 - 11:05ActueelCarrière
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Hij verschijnt de komende dagen in menig emailbox: de uitnodiging voor de nieuwjaarsborrel. Met nog een paar dagen te gaan is dit hét moment om je netwerkvaardigheden nog eens onder de loep te nemen.

Richt je op mensen en toon oprechte belangstelling, zegt communicatieadviseur Rob Tol, die vooral ict-bedrijven helpt bij hun communicatie. Bij succesvol netwerken gaat het vooral om je stem en je gezichtsuitdrukking. Woorden vormen volgens de netwerker slechts zeven procent van de informatieoverdracht.

Om ervoor te zorgen dat je boodschap goed overkomt, geeft Tol tien tips.

Visitekaartjes en holle kreten

  • Glimlach, maak oogcontact en geef een ferme handdruk
  • Raak iemand niet als eerste aan
  • Toon interesse en geef een compliment
  • Vraag om een visitekaartje en geef daarna pas die van jou
  • Doe geen beloften, tenzij je ze echt wilt nakomen
  • Praat minder en luister meer
  • Kijk niet langs iemand heen, omdat je een interessanter persoon zoekt
  • Als je met je gesprekspartner gaat zitten, kun je geen kant meer op. Wees je daarvan bewust.
  • Telefoneer of sms niet in gezelschap
  • Vermijd holle kreten als 'we bellen' of 'we mailen'

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ICT-vrouwen houden netwerkbijeenkomst

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ICT-recruiters netwerken met versterker op tien

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    It’s a long way to the top (vier tips)

    3 reacties op “Succes op de nieuwjaarsborrel: 10 tips”

    1. Marcia schreef:
      29 december 2008 om 12:03

      Toon oprechte belangstelling, en dan 10 tips hoe je moet acteren. Want dat is het, een acteerspelletje. Ok, het hoort erbij, als een verplicht bezoek aan je schoonfamilie met de kerst zeg maar. En oh ja, laat niemand zeggen dat dit leuk is, en dat het toch fijn is dat we al die borrels hebben. Jemig, wederom, alsof ik niks te doen heb thuis. Ik sla me er wel weer doorheen. 😉

      Login om te reageren
    2. Sjaak de Draak schreef:
      30 december 2008 om 08:21

      Wat zijn we gewend geraakt aan dingen te doen zoals het hoort… We verzinnen er tientallen tips voor om je “er doorheen te slaan”. Wanneer gaan we ons eens als mens gedragen?
      Tip: Niet netwerken en ben met de nieuwjaarsborrel bij mensen die je graag mag… hoef je ook niet te doen alsof. 🙂

      Login om te reageren
    3. Chief Geek schreef:
      30 december 2008 om 11:26

      Sjaak heeft gelijk. Gewoon omgaan met mensen die je wel mag. ‘Net doen alsof’ is ronduit fout. Dat geldt prive, maar ook zakelijk. Je kan prima zaken doen zonder vriendjes te hoeven zijn. Dat mag je ook gerust van elkaar weten.
      Wees dus gewoon eerlijk als je even niet met iemand wil ‘babbelen over koetjes en kalfjes’.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs